بانوان نقش تاثیرگذاری در شکل گیری تفکر سیاسی خانواده دارند تاکید شهید جمهور بر مساله تعهد به خانواده و عدالت جنسیتی حضور زنان در انتخابات از پیش نیاز‌های توسعه یافتگی سیاسی است عرصه انتخابات هم حق و هم تکلیف بر زنان است بررسی مشارکت سیاسی زنان | مسائل زنان ایرانی متفاوت با سایر کشورهاست چگونه حضانت فرزند از پدر گرفته می‌شود؟ «روشنگری» مهم‌ترین نقش زنان در جامعه است دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور حق و تکلیف زنان است عنبر بسای و عود بسوزان و گل بریز* از کدام بانوان ورزشکار خراسانی در نخستین دوره اعطای نشان «کاوه»، تقدیر شد؟ میهن مثل مادر است آیا روتین‌های پوستی معجزه می‌کنند؟ تحقق الگوی سوم زن مسلمان، مطالبه جدی جامعه زنان از رئیس‌جمهور آینده است جشن مادر دختری «غدیر، عید هم عهدی» در حرم مطهر رضوی برگزار شد اسرار قهوه برای زیبایی پوست اختصاص ۲ فصل از سند تحول کشور به زنان و خانواده روایتی از حال و هوای ۵۰ زوج بوشهری که ماهشان را در حرم امام رضا (ع) عسل کردند علامه‌ها عاشق‌ترند حقیقت فراموش‌شده‌ای به نام «زنان پشتیبان در جنگ» دو چالش مهم دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ چیست؟ نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است
سرخط خبرها
نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است

نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است

  • کد خبر: ۲۳۵۳۰۰
  • ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
نویسنده رمان «اردو در قبرستان ژغاره» درباره نخستین رمان خود در حوزه نوجوان گفت: سعی کردم این رمان را ویژه نوجوانان با نگاه به ادبیات دینی بنویسم که درون مایه طنز و معمایی را در خود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، زهرا جلائی‌فر نویسنده کتاب «اردو در قبرستان ژغاره» گفت: این اثر اولین رمان من برای مخاطب نوجوان در حوزه ادبیات دینی است که برای مخاطب امروزی نوشته شده است.

جلائی فر درخصوص محتوای کتاب اظهار کرد: سعی کردم اثر به گونه‌ای ماجراجویانه و معمایی نوشته شود و زبان طنز هم داشته باشد. در کنار آن نیزبه زیارت جامعه کبیره؛ گرانبها‌ترین میراث امام هادی (ع) اشاره شود.

نبود ارتباط مستمر بین نویسنده و مخاطب نوجوان ضربه به ادبیات کودک و نوجوان است

زهرا محسنی‌فرد نویسنده و منتقد ادبی نیز درباره این کتاب گفت: نوشتن رمان در حوزه ادبیات دینی اقدامی قابل تقدیر است و باید گفت متاسفانه در تمامی حوزه‌ها، برای نوجوانان سوژه‌ی پژوهشی وجود ندارد. برای نگارش آثار در حوزه نوجوانان باید به سلایق، جنسیت، اقلیم، قومیت، اعتقادات، نیازمندی‌ها، چالش‌ها، زبان و ادبیات نوجوان توجه شود.

محسنی فرد ادامه داد: ما مخاطب نوجوان را به خوبی نشناخته‌ایم و نبود ارتباط مستمر بین نویسنده و مخاطب نوجوان باعث می‌شود که نوجوانان جذب آثار نشوند، این امر به حوزه ادبیات کودک و نوجوان ضربه وارد می‌کند. به تازگی نوجوانان به مسیر پژوهشی آثار راه یافته‌اند. باید یک گونه شناسی برای نوجوانان ایرانی داشته بشناسیم و بسنجیم کدام نوجوان ایرانی کتاب می‌خواند و چه کتاب‌هایی با استقبال بیشتر مخاطبان نوجوان مواجه می‌شود.

وی اظهار کرد: بسیاری از نویسندگان و ناشران در سطح کشور برای طبقه متوسط شهری کتاب تولید می‌کنند و یا برای نوجوانانی که در تهران زندگی می‌کنند. این امر منجر می‌شود که برخی از مخاطبان در روستا‌ها و مناطق محروم زندگی می‌کنند، نادیده گرفته شوند. در مقابل رقبای قدرتمند حوزه کتاب همچون فیلم، انیمیشن و... باید سلیقه مخاطب نوجوان در ژانر مختلف نگارش آثار مورد توجه قرار گیرد.

محسنی‌فرد تصریح کرد: اگر رمان‌های دینی جذاب نوشته شوند و در رسانه‌های مورد علاقه نوجوان از جمله اینستاگرام اطلاع رسانی شود؛ قطعا نوجوانان از آنها استقبال خواهند کرد.

وی قلم رمان «اردو در قبرستان ژغاره» را تحسین کرد و افزود: این کتاب برای مخاطب نوجوان نوشته شده، ساختار منطقی و قابل فهمی دارد. این اثر در ژانر وحشت مورد استقبال نوجوان قرار گرفته است. به صورت غیر مستقیم اشاره به زندگی امام هادی (ع) دارد که در حفظ مذهب تشیع نقش بسیار پر رنگی را داشتند.

ژانر فانتزی و عاشقانه مورد توجه نوجوان امروز است

معصومه یزدانی نیز از کارشناسان و منتقدان ادبی درباره این اثر بیان کرد: نوجوان امروز به ژانرعاشقانه علاقه پیدا کرده است. به عنوان مثال داستان زندگی حضرت یوسف یکی از زیباترین قصه‌های قرآنی با روایت داستانی عاشقانه است که برای آن گروه سنی خاصی لحاظ نکرده‌اند و می‌توان به این دست موضوعات پرداخت.

وی با اشاره به اینکه هر روز خط قرمز‌ها برای نوشتن رمان نوجوان بیشتر می‌شود، ادامه داد: وجود این محدودیت‌ها و اعمال اختلافات سلیقه‌ای و کارشناسی‌های غیر حرفه‌ای به جریان نگارش رمان‌های دینی آسیب وارد می‌کند. کتاب‌های زیادی در حوزه تاریخی مذهبی نوشته شده ولی مخاطب را به خود جذب نمی‌کند؛ چرا که ما زیاد اثر می‌نویسیم و در مرحله عمل به آن‌ها پایبند نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه شخصت سازی در ادبیات کودک و نوجوان یک مسئله مهم و تربیتی است است، تصریح کرد: کاراکتر «بادآورد» در این رمان، مخاطب را با خود همراه می‌کند. به نظر من «اردو در قبرستان ژغاره» کشش نگارش جلد دوم را نیز دارد. مخاطب نوجوان در پایان کتاب ترغیب می‌شود در مورد زندگی امام هادی (ع) به مطالعه می‌پردازد و همین امر نقطه قوت این اثر محسوب می‌شود.

درباره کتاب

کتاب «اردو در قبرستان ژغاره» براساس داستان شیعه شدن یک اصفهانی در زمانه زندگی امام هادی (ع) حدود شش ماه پیش از سوی انتشارات به‌نشر روانه بازار کتاب شده است. این اثر در ۱۷ فصل زندگی یک پسر ۱۷ ساله را روایت می‌کند که پدربزرگش نام عجیبی بر او گذاشته: «بادآورد!». او به خاطر نامش بار‌ها از سوی دوستان به تمسخر گرفته می‌شود و تصمیم می‌گیرد به پدربزرگش بگوید که نامش را عوض کند.

پدربزرگ رازی که در پس این نام‌گذاری عجیب و غریب است را برای بادآورد فاش می‌کند و او را به سفر پر رمز و راز و خطرناکی می‌فرستد: اردو در قبرستان ژغاره. اگر بادآورد بتواند مأموریتی که پدربزرگ به او داده را انجام دهد، می‌تواند اسمش را تغییر دهد؛ اما در ژغاره همه چیز آن‌طور که آنها می‌خواهند پیش نمی‌رود، راز‌هایی هست که حتی پدربزرگ هم از آنها خبر ندارد.

گفتنی است کتاب «اردو در قبرستان ژغاره» به قلم زهرا جلائی‌فر در ۱۳۶ صفحه شده توسط انتشارات به‌نشـر درقطع رقعی و شمارگان هزار نسخه با قیمت ۸۰ هزار تومان سال گذشته منتشر شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.